یکی از مؤلفه‌های شهر فرهنگی رعایت حقوق فرهنگی است

هامون رشیدیان

جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان پس از کشمکش‌های فراوان درنهایت برای همیشه به اصفهان بازگشت و دکتر محمد عیدی به عنوان مدیر اجرایی این جشنواره انتخاب شد.
محمد عیدی، معاون فرهنگی شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان است. عضویت در شورای راهبردی مرکز آموزش عالی فرهنگ و هنر، تدریس در دانشگاه و مدیریت مرکز مطالعات فرهنگ ‌عامه اصفهان از دیگر سوابق علمی و فرهنگی محمد عیدی است. نگاه متفاوت دکتر عیدی به جشنواره و حضورش در روز آزمون فراخوان داوری و خبرنگاری، ازجمله دلایل مصاحبه ما با او بود که در زیر می‌خوانید.
جشنواره فیلم کودک و نوجوان امسال را چطور ارزیابی می‌کنید؟
برنامه‌ریزی‌هایی که امسال برای جشنواره شده است و می‌شود،
فرصت مناسبی را برای کودکان و نوجوانان ایجاد می‌کند که در فضاهای هنری شرکت کنند و این یکی از مؤلفه‌های حقوق فرهنگی است که در رویدادهای بزرگ هنری و فرهنگی، فرصت‌های مناسب و برابر برای شهروندان به‌ویژه کودکان و نوجوانان ایجاد شود. ما نیز بر همین اساس عمل می‌کنیم؛ به‌ویژه که مشهور به شهر دوستدار کودک هستیم.
امسال نسبت به سال گذشته استقبال از جشنواره بسیار بیشتر بوده است. این موضوع از شرکت بیش از ۷۰۰ کودک و نوجوان در فراخوان داوری و خبرنگاری کاملا مشهود بود؛ به نظر شما دلیل آن چیست؟
یکی از دلایلش تغییر رویکرد نسبت به نوع نگاه به جشنواره است. قصد ندارم بگویم در دوره‌های قبل نگاه درستی به جشنواره نمی‌شده است؛ خیر. می‌توان به جشنواره دو نگاه متفاوت داشت؛ یکی اینکه جشنواره را رویداد نقطه‌ای دید که از یک بازه زمانی آغاز و در تاریخ مشخصی تمام می‌شود
و سال بعد نیز در همین بازه فعالیت می‌کند؛ نگاه دیگر این است که جشنواره را فرایندمحور ببینیم که در طول سال هم، سیال است و در شهر جریان دارد و در نقطه‌ای حاصل آن فرایند در جشنواره تبلور پیدا می‌کند. اگر این‌گونه نگاه شود، قاعدتا باید برای آن بسترسازی کرد و گروه‌های زیادی را در آن شرکت داد. این دو نگاه دو رفتار متفاوت فرهنگی ایجاد می‌کند که نگاه اول جشنواره را فقط یک اتفاق می‌بیند و رفتار دوم بسترسازی و فرایندمحوری را دنبال می‌کند. همین تغییر رویکرد سبب شده است نگاه ما به جشنواره فرایندمحور باشد. ما فضا را باز کردیم تا همه علاقه‌مندان به جشنواره بتوانند در آن شرکت کنند و همین دلیل استقبال کم‌نظیر در بخش فراخوان داور و خبرنگار بود.
از جمعیت ۷۰۰ نفری شرکت‌کننده در آزمون خبرنگاری و داوری فقط ۳۱ نفر به عنوان داور و ۱۵ نفر به عنوان خبرنگار انتخاب خواهند شد؛ تکلیف سایر شرکت‌کنندگان چیست؟
ما برای هدایت و پاسخ به علاقه‌مندی این افراد و سایر کودکان و نوجوانان علاقه‌مند به حوزه سینمای کودک و نوجوان، مدرسه‌ای با همین عنوان تأسیس کردیم. به نظر می‌رسد
با این نگاه می‌توان آن اتفاقی را که همه انتظارش را داریم و به دنبال پایتخت‌شدن اصفهان در تولید فیلم کودک و نوجوان هستیم، به سرانجام برسانیم. تمام بچه‌های علاقه‌مند به حوزه فیلم و سینمای کودک اعم از بازیگری، کارگردانی و نویسندگی می‌توانند به مدرسه فیلم مراجعه کنند.
سال‌های گذشته بخش‌های خاصی از شهر درگیر جشنواره می‌شدند و بسیاری از مناطق یا از برگزاری آن بی‌خبر بودند یا خیلی کم از آن آگاه شدند؛ آیا امسال شاهد تبلیغات گسترده برای سی‌ویکمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان خواهیم بود؟
یکی از مؤلفه‌های شهر فرهنگی، رعایت حقوق فرهنگی است. حقوق فرهنگی بر این اصل استوار است که هر رویداد فرهنگی برای شهروندان با صرف کمترین زمان ممکن و طی کمترین مسافت ممکن انجام شود.این نگاه به حقوق فرهنگی موجب می‌شود جشنواره را در خود شهر هم به صورت مرکز پیرامون ببینیم؛ یعنی یک هسته مرکزی داشته باشد و در ۱۵ منطقه شهری نیز وارد شود که برای آن برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است و حتی شهرهای همجوار اصفهان نیز برای جشنواره مدنظر ما هستند.
برنامه‌های جانبی جشنواره چیست؟
نظر و قرار این است که همه از فضای جشنواره در سراسر شهر اصفهان بهره ببرند. پخش فیلم‌های نوستالژیک در محلات مختلف به‌ویژه محلات محروم، پخش فیلم در فرهنگسراها و برنامه‌های فرهنگی مرتبط با جشنواره که اجازه می‌دهد حس و فضای جشنواره بر کل شهر غلبه کند، ازجمله برنامه‌های جانبی سی‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان هستند. این را اضافه کنم که در خود اجرای برنامه‌ها هم به صورت نقطه‌ای نگاه نکردیم و به صورت فرایندمحور همه محلات را در نظر خواهیم گرفت.

انتهای پیام/روزنامه کیمیای وطن

مطالب مرتبط

متن خود را وارد نماید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *